آوای عشق
تاثیرات موسیقی بر روح و روان خلقت

تاثیرات موسیقی بر روح و روان

امروز میخواهیم در مورد تاثیرات موسیقی بر روح و روان انسان ها صحبت کنیم و ببینیم چه تاثیر و عملکری در روح و جسم انسان باقی میگذارد.

 

ما عملکرد موسیقی را بر رانندگی ، میزان اشتها، درد مفاصل و کمر و همچنین در دوره نقاهت عمل های جراحی برسی کرده ایم.

در ضمن در مورد تاثیرات انواع موسیقی نیز بحث کرده ایم.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید:

استادان بزرگی همچون ارسطو، دموکریت، جالینوس، فیثاغورس و کنفسیوس تأیید کردند که موسیقی شامل دو طیف اثر مثبت و منفی بر سلامت انسان هستند.

پزشکان چینی و هندی به عنوان طبیب های قدیمی جهان معتقد هستند که سلامتی و بیماری به ترتیب همان هارمونی و عدم هارمونی (هماهنگی) است. به این ‌ترتیب برخی از انواع خاص موسیقی می‌توانند روی یک بیماری مشخص (یا همان عدم هارمونی) تأثیرگذار باشند. این تأثیر در افراد مختلف، کاملاً متفاوت است و نمی‌توان انتظار نتیجه‌ای یکسان رابرای همه داشت. سیستم چینی عواملی مانند سرعت، عمق، قدرت، ریتم، نظم و جنس هر موسیقی را از فاکتورهای اصلی اثرگذاری آن به حساب می‌آورد. این کیفیت‌ها در ارتباط مستقیم با ذهن و عواطف بشری هستند و می‌توانند تغییرات مهمی را در فیزیک بدن، گوارش و همچنین سیستم عصبی رقم بزنند.

موسیقی در قسمتهای مختلف بدن تاثیرات مختلفی بر جای میگذارد :

 

مغز

موسیقی تمام بخش‌های مغزی و سلول‌های آن را درگیر می‌کند. این اصوات هماهنگ می‌توانند علاوه بر بهبود حافظه و تمرکز، بر روی اندام‌های بدن از نظر فیزیکی و همچنین رشد ذهنی نقش قابل توجهی داشته باشند.

جالب است بدانید که موسیقی کلاسیک می‌تواند منجر به احیای سلول‌های مغزی شود.

 

تأثیر موسیقی بر جراحی قلب

 

تاثیر موسیقی بر مغز

 

بیماران تحت عمل جراحی قلب در صورت گوش دادن به موسیقی قبل و بعد از شروع عمل، با سرعت بیشتری وارد فاز بهبود خواهند شد. محققان دانشگاه توکیو از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز آموزش عالی ژاپن به منظور بررسی تأثیر انواع متفاوت موسیقی بر روند بهبود پس از عمل قلب، گروهی از موش‌های نر را جراحی کردند. موش‌ها در معرض موسیقی وردی (آهنگساز ایتالیایی)، قطعات موتسارت و ترانه‌های سولیست (تکخوان) ایرلندی به نام انیا قرار گرفتند. دو گروه اول در مقایسه با گروه سوم با وضعیت عدم پخش موسیقی، ۲۰ روز بیشتر عمر کردند.

 

تأثیرات موسیقی بر تولیدات حیوانی

 

تاثیر موسیقی بر جراحی قلب

 

 

یک کشاورز بریتانیایی پس از پخش مداوم موسیقی برای مرغ‌های خود با اتفاق عجیبی روبه‌رو شد. آنها به جای روند معمول ۴ تخم مرغ در هفته، ۸ تخم مرغ تولید می‌کردند. بدین‌ترتیب مشاهده شد که موسیقی می‌تواند بر ارتقا سطح آرامش پرندگان و به میزان افزایش بازده تولید تخم مرغ اثرگذار باشد. حتی تولید شیر گاوها نیز پس از مواجهه با پخش موسیقی افزایش قابل توجهی می‌یابد. محققان دانشگاه لستر گونه خاصی از گاوهای شیری را در معرض انواع متفاوت موسیقی برای دوازده ساعت در روز به مدت شصت روز قرار دادند. موسیقی‌های آرام مانند سمفونی پاستورال یا چوپانی بتهوون، نرخ تولید شیر را تا سه درصد افزایش داد.

 

تأثیر موسیقی بر سطح کورتیزول

تمرینات شدید ورزشی به همراه موسیقی‌های تند می‌توانند به سرعت سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول خون را افزایش دهند. این در حالی است که موسیقی آهسته، آرام و غالباً کلاسیک، تأثیری کاملاً برعکس خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: برای شروع موسیقی از کجا اقدام کنم؟

 

با همین روش می‌توان سطح کورتیزول خون بیمارانی که باید به زودی تحت عمل جراحی قرار بگیرند را کاهش داد. موسیقی آرام می‌تواند این هورمون را تا پنجاه درصد کاهش دهد و به بیمار برای گذر از استرس ناشی از جراحی کمک قابل توجهی کند. البته افزایش آزادسازی کورتیزول به دنبال پخش موسیقی‌های بلند و هیجانی، برای دسته خاصی از افراد مانند ورزشکاران بسیار هم مفید خواهد بود. برای بعضی از ورزشکاران و خیلی از آن‌هایی که می‌دوند، پیاده‌روی تند می‌کنند یا به‌ هر شکلی ورزش می‌کنند، موسیقی یک ضرورت است و نه یک چیز اضافه و فانتزی. اما این کار باید مقطعی باشد و به مدتی طولانی ادامه نیابد. برای مثال به نظرمیرسد که قرارگیری طولانی‌مدت در معرض انواع مخصوصی از موسیقی مانند راک یا متال، سطح کورتیزول را همانند قهوه به صورت اعتیادآوری بالا نگه خواهد داشت.

 

تأثیر موسیقی بر سیستم ایمنی بدن

 

تاثیر موسیقی بر جسم انسان

 

برخی از انواع موسیقی که بیشتر آنها را در دسته موسیقی‌های مفید طبقه‌بندی کردیم، می‌توانند منتج به افزایش ترشح هورمون‌ها و واسطه‌های شیمیایی مؤثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن انسان شوند. گفتیم که موسیقی قادر به کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول است. همین هورمون در صورت ترشح نابه جا و بیشتر از مقادیر کنترل شده مورد نیاز بدن، می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی شود. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که موسیقی در کاهش ریسک ابتلاء به بیماری‌های عصبی و صدها اختلال دیگر نقش مهمی دارد.

به منظور بررسی تأثیر موسیقی بر دندریت‌ها، توانایی موش‌ها برای حرکت در یک مسیر پر پیچ و خم که به غذا منتهی می‌شود، همراه با پخش موسیقی آرام و تند آزمایش شد.

در این آزمایش موش‌ها به دو دسته شدند. گروه اول در معرض موسیقی‌های یوهان اشتراوس (موسیقی‌دان اتریشی) و گروه دوم نیز در مواجهه با ضربه‌های نسبتاً شدید درام در قالب موسیقی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه بسیار جالب بود. گروه اول با مشکل خاصی برای طی مسیر رو به رو نشدند. این در حالی بود که رفتارهای پرخاشگرانه گروه دوم به مرور زمان افزایش می‌یافت و در نهایت برای تکمیل مسیر مد نظر کاملاً گیج شده بودند.

 

تاثیر موسیقی بر دنیا

 

پس از انجام آزمایش، ناحیه هیپوکامپ بخشی از سیستم لیمبیک مغز که مرکز یادگیری محسوب میشود روی مغز موش‌ها بررسی شد. محققان در گروه دوم شاهد رشد شدید نورونی با الگوی غیر طبیعی و افزایش شاخه‌های دندریتی در تمامی جهات بودند. لازم به ذکر است که این تکثیر به علت عدم شکل‌گیری ارتباط میان نورون‌های مختلف و امکان انتقال پیام، کاملاً بی‌فایده بوده است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مغز تلاش بالایی برای درک محرک صوتی وارد شده، از خود اعمال کرده اما در نهایت با شکست مواجه شده است.

 

فرکانس بهینه

آلفرد توماتیس، پزشک فرانسوی و سرشناس گوش، حلق و بینی و همچنین یک مخترع، معتقد بود که موسیقی علاوه بر تأثیرات مثبت قابل توجه بر گیاهان، می‌تواند انسان را نیز بهره‌مند کند. وی ثابت کرد که سازهای سیم‌دار مانند ویلن و ویلنسل، موجب تقویت الگوهای امواج مغزی مرتبط با آرامش عضلات بدن خواهند شد. اما باید صوت ناشی شده از آنها فرکانس بهینه داشته باشد. گفته می‌شود که این فرکانس گستره‌ای از پنج هزار تا هشت هزار هرتز را شامل خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : موسیقی چیست؟

 

اثرات موسیقی مفید:

 1- تقویت مهارت‌های شناختی، هوش، قدرت یادگیری و همچنین افزایش آی‌کیو

 2- افزایش تمرکز و توجه

3- کمک به درمان بیماری آلزایمر

4- تخفیف دردهای پس از زایمان و القای سریع‌تر بهبودی

5- کمک به درمان وزوز گوش

6- کمک به بهبود سردردها و انواع میگرن

7- تقویت مهارت‌های فیزیکی و عملکرد ورزشی

8- مبارزه با خستگی، کمبود انرژی و افسردگی

9- کمک به درمان بی‌خوابی

10- ضد اضطراب و استرس

11- کمک به بهبود خلق

12- کمک به تخفیف انواع درد

13- کمک به سلامت قلب و کلیه

 

 

موقع شنیدن موسیقی حس و حالتان خوب می‌شود و احساس آرامش می‌کنید؟

 برای لحظه‌ای احساس می‌کنید از تمام مشکلات زندگی رها شده‌اید؟

 

دیگر تاثیرات موسیقی بر انسان

 اگر عاشق شنیدن موسیقی هستید، پس شما هم یک انسان خاص هستید. شنیدن موسیقی سلامت ذهنی را بهبود بخشیده و سلامت جسم را به‌ طرز عجیب و حیرت‌انگیزی تقویت می‌کند. مغز انسان دارای عملکرد بسیار پیچیده‌ای است که در بسیاری موارد حتی خود ما نیز قادر به درک آن نیستیم.

در هنگام گوش دادن به موسیقی در اثر آزاد شدن هورمون دوپامین توسط مغز، لرزه‌ای را در سرتاسر بدن خود حس می‌کنید.

 

لذت موسیقی

 

در واقع این لرزه درست در لحظه اوج آهنگ اتفاق می‌افتد. دوپامین هورمونی است که در صورت احساس سرخوشی و لذت در بدن شما ترشح شده و به صورت کاملا مستقیم با جنب و جوش و هیجان‌های شما در ارتباط است. در این تحقیقات همچنین مشخص شد چرا موسیقی نقش بسیار مهم و حیاتی را در تمام مناسبت‌های احساسی و هیجانی انسان‌ها از بدو آفرینش ایفا کرده است.

 

فعالیت‌های بسیار محدودی وجود دارند که باعث می‌شوند تمام بخش‌های مغز فعال شوند و موسیقی یکی از این فعالیت‌ها به‌شمار می‌رود.

شنیدن موسیقی باعث فعال شدن مناطق شنیداری و به کار گرفتن حجم عظیمی از شبکه‌های عصبی در مغز می‌شود. در واقع پژوهشگران بر این باورند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث فعال شدن مناطق احساسی، محرکی و خلاقیت در مغز شود.

 

بیشتر ببینید: عاشقانه یانی برای مادرش

 

واکنش مغز در لحظه شنیدن موسیقی همانند واکنشی است که در لحظه غذا خوردن از خود نشان می‌دهد.

در واقع موسیقی شما را شادتر می‌کند. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، دوپامین هورمون شیمیایی است که در مغز ترشح می‌شود. این ماده شیمیایی رابطه مستقیمی با احساس رضایت یا حالت سرخوشی دارد. احساس رضایتی که از اعتیاد، روابط عاطفی و حتی غذا خوردن حاصل می‌شود و دوپامین دقیقا همان هورمونی است که باعث لذت فرد از انجام این اعمال خواهد شد. تحقیقی که در رابطه با استفاده از ابزار موسیقی بر روی افراد انجام شده نشان می‌دهد که فعالیت‌های مغزی افراد در لحظه استفاده از موسیقی دقیقا همانند فعالیت مغزی در هنگام میل کردن غذای مورد علاقه آن فرد می‌باشد. پس بار دیگر که به تقویت عاطفی نیاز داشتید، به‌مدت پانزده دقیقه به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش بدهید. تمام کاری که برای خوب کردن حالتان باید انجام دهید همین است!

 

تاثیرات موسیقی بر روح و روان انسان

 

ضربان قلب شما متناسب با موسیقی که به آن گوش می‌دهید تغییر خواهد کرد.
موسیقی می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و حتی تنفس شما را تنظیم کند. موسیقی ملایم در کاهش استرس همانند یک جلسه ماساژ عالی عمل کرده و سلامت را بهبود می‌بخشد.

وقتی می‌گوییم یک قطعه موسیقی شاد یا غمگین است، فقط به این دلیل نیست که موسیقی احساس خاصی در ما به‌وجود می‌آورد. بلکه مغز ما به‌شکل متفاوتی به موسیقی شاد و غمگین واکنش نشان می‌دهد. مغز ما به‌طور دائم در حال مقایسه اطلاعات دریافت شده از طریق حس بینایی با واقعیت‌هایی است که از دنیای اطراف براساس دانسته‌ها و تجربیات انتظار داریم. در نهایت، نتیجه نهایی ذهن ما همان چیزی است که از دنیای واقعی دریافت و درک نموده‌ایم. بنابراین، آهنگ‌های شاد که باعث بالا رفتن روحیه و احساس شادی در شما می‌شوند، به‌طور کاملا واضح تاثیر مستقیمی بر درک شما از دنیای اطراف خواهند داشت.

پس اگر در خوابیدن مشکل دارید به شما توصیه می‌کنیم پیش از رفتن به رختخواب، شنیدن قطعاتی ازموسیقی را در برنامه خود بگنجانید.

 

 

اضافه وزن دارید؟

 موسیقی کمک می‌کند کمتر بخورید.

استفاده از نور ملایم و صدای موسیقی آرامش‌بخش در هنگام غذا خوردن باعث می‌شود شما کالری کمتری استفاده کرده و لذت بیشتری نیز از غذای خود ببرید. موسیقی ملایم باعث می‌شود شما آرام‌تر غذا بخورید و به این دلیل که مغز حدود بیست دقیقه برای اعلام دریافت غذا زمان نیاز دارد در نهایت شما غذای کمتری را وارد معده خود خواهید کرد. پس اگر به‌دنبال کاهش اشتها و به‌دنبال آن کاهش وزن خود هستید، دفعه بعد که برای صرف ناهار یا شام سر میز غذا نشستید، کم کردن نور محیط و گوش دادن به موسیقی ملایم را فراموش نکنید!

 

تاثیرات موسیقی بر روح و روان

 

موسیقی باعث میشود استرس را کاهش ‌دهد، در نتیجه ترشح اسید معده کمتر خواهد شد و در نهایت عمل هضم، بهتر و راحت‌تر صورت خواهد گرفت. شنیدن موسیقی آرام و کلاسیک همچنین باعث می‌شود آرام‌تر نیز غذای خود را میل کرده و در نتیجه احتمال گرفتگی عضلات معده نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

موسیقی مناسب، هنگام رانندگی روحیه‌تان را بالا می‌برد:

تحقیقات صورت گرفته نشانگر این واقعیت است که نوع موسیقی که رانندگان گوش می‌کنند می‌تواند در نوع رفتار آن‌ها هنگام رانندگی و نسبت به دیگر رانندگان هم‌مسیر آن‌ها نیز تاثیر بگذارد. در واقع رانندگانی که موسیقی‌های تند و خشن مانند راک گوش می‌کنند رفتارشان خشن‌تر و تند‌تر است و نسبت به رانندگان دیگر رفتارهای ناشایستی دارند. همچنین رانندگانی که موسیقی‌های آرام گوش می‌کنند رفتار معقول‌تری از خود نشان داده و همچنین احتمال تصادف آن‌ها پایین‌تر است.

 

تحقیقات فراوان مشخص کرده است که گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش می‌تواند به طرز چشمگیری بر روحیه شما هنگام رانندگی تاثیر مثبت گذاشته و باعث شود شما به عنوان راننده رفتار ایمن‌تری را نسبت به زمانی که به موسیقی گوش نمی‌کنید از خود نشان دهید. پس به شما توصیه می‌کنیم دفعه بعد که از ترافیک خسته شدید، صدای موسیقی بیکلام و آرامش‌بخش خود را بلندتر کنید و وضعیت روحی خود را بهبود ببخشید. نگران نباشید، این‌کار روی عملکرد رانندگی شما تاثیر منفی نخواهد داشت. حتی ممکن است کمک کند بهتر و ایمن‌تر برانید.موسیقی کمک میکند راحت تربه تنش عضلاتی خود غلبه کنید.

بیشتر ببینید: کنسرت دیدنی شاه باحال (دین مارتین)

 

استرس و فشار عضلانی اغلب می‌توانند به‌راحتی بر سلامت روزانه ما تاثیر منفی بگذارند. به‌عنوان مثال وقتی در مقابل کامپیوتر می‌نشینیم عضلات پشت گردن و شانه‌ی ما درد گرفته و ما را ناراحت می‌کنند. موسیقی آرام‌بخش تا حد زیادی می‌تواند عضلات بدن را شل کرده و ما را از درد رهایی بخشد. پس اگر شغلی دارید که باید ساعت‌های زیادی را پشت میز نشسته و در یک حالت بدنی خاص به‌کار خود ادامه دهید، حتما در صورت امکان گوش دادن به موسیقی ملایم، کلاسیک و بی‌کلام را با برنامه‌های خود همراه کنید.

حتی قرار گرفتن کودکان در معرض موسیقی‌های کلاسیک در دوران جنینی، بعد از تولد، در دوران رشد و حتی در دوران نوجوانی موجب می‌شود کودکان باهوش‌تر و زیرک‌تر باشند.

 

تاثیر ورزش و موسیقی

 

همه ما حداقل با یک آهنگ ، زمانی که آن را می شنویم، ارتباط عاطفی پیدا کرده ایم .برای مثال ممکن است آهنگ  اولین رقص در عروسی مان بوده باشد و یا آهنگی که شما را به یاد یک مشکل و یا از دست دادن یک دوست بیندازد.

محققان در این زمینه می گویند  “عناصر موسیقی ، ریتم، ملودی، و غیره در فیزیولوژی ، عملکرد و شخصیت ما انعکاس می یابند و برای افسردگی افراد بسیارمفید است.خصوصا به درک اختلالات روانی در افراد کمک میکند

اما محققان به طور فزاینده ای در حال پیدا کردن خواص درمانی موسیقی اند که ممکن است فراتر از بهبود سلامت روان باشد و به عنوان یک نتیجه، برخی از کارشناسان به طور گسترده ای خواستار این موضوع هستند که موسیقی درمانی در مراکز بهداشتی درمانی گنجانده شود.تا شاهد بهبود بیشترشدن افراد باشیم.

 

تاثیر موسیقی بر روح و روان

 

در این مقاله، ما به بررسی دقیق برخی از مزایای سلامتی بالقوه موسیقی می پردازیم و اینکه آیا، در برخی از شرایط، موسیقی می تواند به بهبود فرد کمک کند  یا حتی جایگزین استراتژی های درمانی فعلی گردد؟محققان دریافتند کسانی که پس ازعمل های جراحی به موسیقی گوش دادن احساس درد کمتری را نسبت به افرادی که به موسیقی گوش ندادن دارند. بیمارانی که به میل خود موسیقی گوش دادند اثر گذاری قویتری در بهبودآنها دیده شد. اگر موسیقی یه دارو بود این امر میتوانست در بازار عرضه شود. موسیقی ایمن و ارزان و غیر تهاجمی است که باید در دسترس تمام کسانی که تحت عمل جراحی قرار دارد انجام شود.

 

این مطالعه تنها یکی از اثرات بیشمار موسیقی در برابر درد است. محققان دانمارکی به این نتیجه رسیدند که موسیقی ممکن است برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد( یک اختلال است که باعث درد و خستگی عضلات و مفاصل است.)

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

بسیار خوشحال میشویم نقطه نظرات شما را در مورد تاثیر موسیقی در زندگی شخصی خود را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مشتری ما اینجاست تا به سوالات شما پاسخ دهد.
👋 سلام چطور میتونم کمک کنم؟